Recensioner : Skyll allt på den enda skurken

Först kommer fyra recensioner som finns med i boken; efter det kommer recensioner av läsare.

Äntligen en bok om hur vi kan hantera livets svårigheter – på riktigt!

Skyll allt på den enda skurken – tibetansk träning i visdom och medkänsla är en djuplodande bok om den tibetanska träningen av lojong, olika övningar som tränar upp vår inre fredliga krigare med ett modigt och samtidigt öppet och sårbart hjärta (bodhicitta). Lojong har fördelen att den kan utövas under vardagliga sysslor och inte bara under formella meditationsstunder på kudden.

Författarna, Dhirananda och Viryabodhi, tar oss med på en insiktsfull resa in i den buddhistiska filosofin och ger oss en praktisk guide till hur vi med nyfikenhet, humor och mod kan möta svårigheter, lidande och smärta.

En av bokens styrkor är författarnas förmåga att förmedla komplexa buddhistiska begrepp på ett begripligt och engagerande sätt. De ger konkreta exempel och övningar som läsaren kan tillämpa i vardagen för att integrera träningen i visdom och medkänsla.

Min favoritförfattare, som jag själv lärt mig lojong-träningen av, är Pema Chödrön. Hennes böcker har varit den yttersta hjälpen under svåra omständigheter i mitt eget liv. Därför är jag extra glad att jag nu kan lägga till en ”första hjälpen låda” på svenska som denna bok utgör. Särskilt nu, då världen befinner sig i ett minst sagt akut läge.

Magdalena Mecweld, yoga-inspiratör, journalist och författare till Vila dig i form med yinyoga och Vila dig stark med yinyoga

Lättillgängligt och klart förmedlas här lojongs klassiska visdom och träning av sinnet, anpassad till våra moderna liv.

Tonen i boken är lätt och djup på samma gång, som att sällskapa med en vis och medkännande vän. Skyll allt på den enda skurken är en utmärkt handbok att ha till hands för vägledning i livets olika situationer och för vår andliga utövning.

Peter Fowelin, författare av Mindfulness i klassrummet och bokförläggare, Dana förlag.

Många trådar har bidragit till att denna bok blivit till. Jag gillar tanken på små trådar eller kopplingar som tillsammans skapar något vackert.

En del trådar som bidragit till denna bok går tillbaka till 1977 när jag blev ombedd att leda en buddhistisk retreat i Småland. Det gav upphov till andra trådar och kopplingar och att jag flyttade till Sverige 1980 för att starta ett buddhistiskt center i Stockholm. Kort efter min ankomst träffade jag Dhirananda (då Kenneth), en ung läkarstudent som närvarade vid mitt första föredrag. Vi blev snabbt vänner och han var mycket viktig för etableringen av vårt buddhistcenter i Stockholm. Jag är evigt tacksam för hans stöd. Lite senare träffade jag Viryabodhi och under en tid levde vi alla tre tillsammans i ett litet buddhistiskt kollektiv. De var, och är fortfarande, underbara människor. Och de gillar utmaningar. Att skriva och slutföra den här boken har säkert varit en utmaning.

Efter att ha återvänt till England efter sju år i Stockholm fortsatte jag att besöka Sverige och Skandinavien. Vid ett tillfälle ledde jag en retreat i Finland då vi utforskade de åtta verserna i sinnesträning, och många fler trådar uppstod. Det viktigaste med trådar är att de kan vävas samman till en vacker gobeläng. Den här boken är en sådan vacker väv av idéer och oerhört viktig undervisning. Den är också resultatet av ett mycket noggrant och skickligt hantverk.

Man kan säga att buddhismen handlar om att träna sinnet och detta utvecklas på ett vackert sätt i den tibetanska buddhismen i den lära som kallas lojong, som bokstavligen betyder ”sinnesträning”. Lojong är en komplett undervisning och inbegriper hur vi kan använda livets oundvikliga motgångar och se dem som möjligheter till förändring. Det är en underbar tanke: att vi kan vända svårigheter och problem till hjälpmedel, som hjälper oss att utvecklas och bli alltmer fria.

Lojong betonar att vi måste förändra våra relationer till andra och odla djup medkänsla. Mina två vänner exemplifierar denna medkänsla genom att producera denna bok. Ett hjärtligt tack för att ni har gjort denna sinnesträning tillgänglig för den svensktalande allmänheten.

Dharmachari Sona, senior medlem i Buddhistorden Triratna.

Med boken Skyll allt på den enda skurken har Dhirananda och Viryabodhi på ett förtjänstfullt sätt tagit sig an en mycket svår uppgift. Lojong representerar ett förhållningssätt och ett sätt att se på världen som går helt på tvärs med vad som är – ska vi säga: allmänt vedertaget. Kan det verkligen vara så att alla våra problem har en och samma orsak? Kan alla våra bekymmer verkligen skyllas på vårt fastklamrande vid ett illusoriskt jag? Är självcentrering verkligen källan till allt det som skaver, allt som är otillfredsställande?

Författarna lyckas på ett kärnfullt och övertygande sätt förmedla kärnan i ett ämne som är synnerligen djupt. De gör praktiskt och tillgängligt ett förhållningssätt till livet som är minst sagt utmanande, men som om vi anammar det har potentialen att vara verkligt befriande. Dhiranandas och Viryabodhis egen levda erfarenhet och förtrolighet med metoderna de förmedlar skiner igenom på varje sida.

Min egen första kontakt med lojong var för drygt 20 år sedan. Det är ingen överdrift att säga att det förändrade mitt liv. Jämfört med mina lärare är jag en total novis och min erfarenhet av att praktisera lojong är begränsad. Samtidigt kan jag absolut säga att mitt liv blivit långt mer meningsfullt. Vid tillfällen har svåra personer i mitt liv förvandlats till mina viktigaste läromästare, andras framgång blivit en källa till glädje istället för avundsjuka, och utmaningar har hjälpt mig att utveckla mer tålamod, medkänsla och insikt.

En av mina lärare sa en gång att vi måste lära oss älska våra problem lika mycket som vi älskar glass. Och om vi är ärliga, vad kan vara mer värdefullt än det som hjälper oss att öppna våra hjärtan, att älska mer och fler, att utveckla visdom och en allt djupare empati och medkänsla med andra? Om det är vad problem och utmaningar kan leda till känns det helt rimligt att uppskatta dem mer än till och med glass.

Låt Dhirananda och Viryabodhi vara dina guider. Lyssna till råden de ger och visdomen de förmedlar. En del böcker läser vi för att de är spännande, intressanta, eller kanske intellektuellt stimulerande. Skyll allt på den enda skurken bör du läsa för att den har potentialen att radikalt förändra ditt förhållningssätt till livet. Lycka till på din resa!

Martin Ström, författare av Fokus på jobbet: träna din hjärna med mindfulness för mer fokus, effektivitet och glädje; psykolog, lärare inom den tibetanska buddhistiska traditionen FPMT.

RECENSIONER AV LÄSARE

Lysande bok måste jag säga!

Det bästa betyg man kan ge en bok är när man tänker om den medan man läser: hoppas den aldrig tar slut. Precis det tänkte jag om den efter en tids läsning. Egentligen innehåller den inga konstigheter utan bara självklarheter, självklarheter om levnadsvanor och tänkesätt. Men då sådant saknas i stor utsträckning i vår tid så var boken en andligt upplyftande upplevelse att läsa. Speciellt stycket om ”Specifika åtaganden i relationer med andra”, som inte bara innehåller visdom om mellanmänskliga relationer utan även visdom för utvecklandet av personlig integritet. Det sistnämnda en grund för en stabil personlighet.

Den här boken kommer jag återkomma till då och då när jag känner behov av att tanka sund livsåskådning men även kärleksfullt hopp. Skulle den vara obligatorisk läsning och diskussionsunderlag i dagens skolor, kanske på filosofilektioner, så skulle den kunna förändra samhället.

Lysande som sagt. Skriven med ett mjukt och lättillgängligt språkbruk som skänkte harmoni och ro, förutom att den väckte många tankar under läsningens gång. Ni bör vara stolta över vad ni åstadkommit. Hoppas den säljer bra och lånas mycket på biblioteken.

Applåder…

Per Boström

Ville bara skriva att jag läst er bok och jag tycker att den är helt fantastisk. Det är en av de mest insiktsfulla och välskrivna böcker jag läst om meditation på svenska (och engelska också när jag tänker efter). Jag njuter, blir påmind, får nya perspektiv och lär mig saker på varje sida.

Axel Wennhall, mindfulness-inspiratör som driver appen ”Mindfully” och podcasten Meditera Mera