Här är en trevlig och positiv recension hos BTJ (Bibliotekstjänst)
Buddhas ord om kärleksfull vänlighet – en kommentar till Karaniya metta sutta,
Sangharakshita
i BTJ-häftet, nr 1 2017
citat från Recension av boken:
”Författaren … har tagit som uppgift att applicera läran utifrån ett västerländskt tänkande. Boken är byggd på hans föreläsningar om Buddhas tankar om kärleksfull vänlighet, metta… Föredömligt pedagogiskt med ett enkelt och tydligt språk, med förklaringar och exemplifieringar som en modern västerlänning kan känna igen sig i, resonerar författaren kring grundbegreppen, tillämpningen och slutmålet. … en utmärkt framställning om inte bara ”metta” utan man får också en vidare inblick i buddhistiskt tänkande. … läsningen (är) också intellektuellt stimulerande och tankeväckande… Översättningen är berömvärd. Texten är förtjänstfullt bearbetad av en grupp tillhörig … författarens buddhistgemenskap, i avsikt att finna rättvisande svenska ord och begrepp.”
av lektör: Bernt Blomgren
Recension av Jan Koldenius på
METTA. 3 december 2019
Ibland har jag mött människor med kunskap och egenskaper som sätter min egen strävan efter ett rättskaffens liv i en milt avslöjande belysning. I ljuset av kärleksfull vänlighet, metta, betraktas mina tillkortakommanden som glädjande insikter i vad som kanske är möjligt att förändra, vad det kan löna sig att vara uppmärksam på. Och jag har bugat och tagit till mig, tacksam för att mötet kom till stånd.
Ibland kan mötet med en bok ha samma avslöjande och uppbyggliga effekt. Fast med den skillnaden att boken är möjlig att återgå till när man behöver de goda råden upprepade för sig. Hemma hos mig finns Sangharakshitas ”Buddhas ord om kärleksfull vänlighet”, men den står inte i bokhyllan bland de andra böckerna. Efter andra genomläsningen hamnade den på soffbordet för att alltid finnas till hands för en stunds läsning. Ibland bara några rader som vederkvickelse, och ibland längre avsnitt som kräver ett mer omsorgsfullt omhändertagande. Och varje gång jag lägger tillbaka boken ler jag som den lyckans ost jag är som har tillgång till denna visdomskälla.
Jag blev utövande buddhist mot slutet av 90-talet och läser med kunskap och erfarenhet efter flerårigt umgänge med läran. Men även nybörjaren, eller den som bara är nyfiken på vad buddhismen erbjuder, kan ha många aha-upplevelser framför sig. Och det beror, tror jag, i första hand på att vi är västerlänningar, präglade av de sociala och kulturella sammanhang vi är en del av. För de flesta blir denna påverkan inte tydlig förrän de etablerade uppfattningarna får sig en puff från ett annat håll, och för västerlänningen finns en del sådana tankeväckande och stimulerande puffar i det buddhistiska sättet att se på tillvaron. Synen på kärlek är ett sådant exempel.
I begreppet ’Kärleksfull vänlighet’ har kärlek sin grund i ett tillstånd av samlade insikter där metta blir den naturliga och dominerande hållningen. Jämfört med metta, som omfattar alla varelser, är vår gängse uppfattning av kärlek bara som en blek reflex. I västerlandet anses det naturligt att portionera ut sin kärlek till den eller de som anses värda en sådan uppmärksamhet, och anspråk på väsensfrämmande ägande formuleras ömt som – ”Jag älskar dig, du är min”.
I ”Buddhas ord om kärleksfull vänlighet” blir vi varsamt men distinkt förda förbi denna återvändsgränd för att i stället bli undervisade om vägen som leder till lycka. Den lycka som inte är i behov av yttre stimulans, och vars naturliga uttryck är kärleksfull vänlighet.